En aspekt av kommunikatörens föränderliga roll

Erik Sellströms inlägg http://eriksellstrom.se/home/2011/01/fem-viktiga-punkter-for-informatoren/  om kommunikatörens förändrade roll…från flaskhals till coach sätter för mig fingret på en springande punkt…och det gav lite av en aha-upplevelse.

En viktig fråga för oss i vår organisation är: Hur hanterar vi ett ökande informationsflöde (som vi kommunikatörer  dessutom stimulerar själva inom organisationen också genom diverse  arbetsinsatser för att integrera kommunikationsplanering i kärnverksamheten….) med oförändrade personella resurser och med hjälp av alla dessa nya möjligheter som webben erbjuder oss?

 (Jag tänker att flaskhalsproblematiken har funnits lika länge som det har funnits specialister på informationsspridning och kommunikation, men att flaskhalsen var mindre trång/problematisk när informationsflödet var mindre?)

 Jag har länge tänkt i coachliknande banor eftersom jag i största allmänhet tycker ett coachande förhållningssätt brukar leda till bättre produktivitet och bra arbetsklimat. Men när jag läser Sellströms inlägg så inser jag att trenden han beskriver har mycket mer långtgående konsekvenser, dvs en förändrad roll innebär också förändrade arbetsuppgifter och därmed förändrade arbetsbeskrivningar.

Det handlar om helt nya arbetssätt, där vi måste släppa på kontrollen å istället för endast  kanalisera information och kommunikation också måste stötta kärnverksamheten genom coacha kollegorna (ivårt fall främst forskarna) att skapa egna plattformar att kommunicera genom och att synliggöra alla “plattformar” med hjälp av hängrännor (för att citera Lars Lundqvist på RAÄ).

Och då bli en fråga (bland en massa andra) vad vi ska ha för arbetsbeskrivningar (för det måste man ha på en statlig myndighet) och framförallt vad vi ska kalla de olika funktionerna?

Webbansvarig, webbadministratör, kommunikatör med inriktning på sociala medier, pressansvarig, programansvarig etc etc.  beteckningarna känns inte längre mitt i prick…..

Hur gör ni?

Advertisements
This entry was posted in Okategoriserade. Bookmark the permalink.

2 Responses to En aspekt av kommunikatörens föränderliga roll

  1. Något som slog mig på #SMIOS var hur många goda exempel som leddes eller drevs av människor ur kärnverksamhet. Där tror jag vi ser en nyckel. Jag tror att de som idag är kommunikatörer till yrket framöver är mycket mer integrerade i kärnverksamheten. Alltså, frikopplade från den gamla synen på administration/stödsystem kontra kärnverksamhet.

    Det ställer krav på den traditionelle kommunikatören. Vi måste bli mer allmänbildade, mer samhällsintresserade i stort och se helheter. Tänka mindre kontroll och tänka mer kreativ problemlösning. “Vi vill åstadkomma detta i verksamheten, hur kan vi arbeta kommunikativt för att uppnå målet?”

    Internetworld hade en artikel för ett tag sen som lägger en pusselbit i resonemanget ovan:
    http://internetworld.idg.se/2.19101/1.387066/darfor-vill-arbetsgivarna-ha-t-manniskor

    Härligt att du bloggar järnet. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s